Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Michelle Vermunt - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Michelle Vermunt - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Michelle

06 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Lieve luitjes,

Het laatste land is getrotseerd! We hebben inmiddels het noorden van Vietnam bereikt en vliegen morgen ochtend naar Phuket in Thailand.

Zoals gezegt, na Ho Chi Minh, waar we een vreselijke excursie naar de Mekong Delta hebben gedaan (in de polonaise stomme toeristen dingen doen), zijn we met de bus naar Mui Ne gegaan. Een tochtje van ong. 200 km. waar, zoals in alle andere landen, lekker de tijd voor wordt genomen (6 uur in de bus, we blijven ons er over verbazen).
Mui Ne heeft, volgens velen, de mooiste stranden en kustlijn van Vietnam en het is het walhalla voor wind- en kitesurfen vanwege de sterke wind. Na onze intrek te hebben genomen in een bungalow aan het strand hebben we ons aan de watersport gewaagd. Ik ben aan het surfen geslagen (verlaat verjaardagskadootje van m'n reisbuddy), en Eef is gaan windsurfen. Ik had nog nooit op een surfplank gestaan, maar na wat bloed, zweet en tranen is het me een aantal keer gelukt op te staan en een golf(je) te pakken! :D Volgende morgen was minder, kon amper mijn bed uit van de spierpijn, maar niet te lui ben ik die dag weer de plank op gekropen en heb nog wat aangepeddeld! Goed voor al 't luie vet na 4,5 maand "niks" doen! Helaas is het nog laag seizoen in Vietnam, dus waren de barretjes, restaurantjes etc. vrij leeg, maar hebben ons goed vermaakt met wat Nederlanders die we al eerder wraen tegen gekomen.

Vanuit Mui Ne zijn we verder gegaan naar Na Trang, om de reis naar Hoi An in stukjes te hakken. Hier hebben we Anne weer ontmoet (hebben haar in Ho Chi Minh ook al even gezien), onze Nederlandse collega uit Brixen! Zij is voor Djoser in Vietnam om een groep reizigers te begeleiden, en doet ongeveer dezelfde route als wij! Super leuk om elkaar na maanden weer te zien! Deze ontmoeting eindigde in een mooi avondje stappen en hebben de dag erna gezellig met z'n drieen op het strand liggen uitbrakken. Het strand van Na Trang was dan ook goed toeven. Verder is Na Trang een vrij drukke, toeristisch plek. Ik was al gewaarschuwd door menig mede reiziger, maar helaas ben ik hier beroofd van mijn camera en zo'n 2,5 miljoen Dong (ong. 100 euro). Het is op onze hotelkamer gestolen door personeel, maar hoe boos ik me ook maakte ze keken niet op of om, want ik had natuurljk geen enkel bewijs. Erg jammer, vooral van mijn camera aangezien daar natuurlijk behoorlijk wat foto's op stonden die ik nu dus kwijt ben.

Vanuit Na Trang zijn we met de nachtbus (feestje!) naar Hoi An gegaan. Naar mijn idee het mooiste stadje dat ik gezien heb in Zuid-Oost Azie. Het oude centrum staat ook op de Unesco world heritage lijst. Het doet een erg Frans aan en is super schattig met al zijn kleine terrasjes, kleding- en kunst boetiekjes, lampionnen en grachten. Helaas hebben we hier een dag enorm noodweer gehad vanwege een Tyfoon (tropische storm/orkaan) die vanuit de Filipijnen richting Vietnam trok. Gelukkig hebben we alleen het "staartje" van de storm meegekregen en heeft hij verder in het noorden Vietnam geraakt. Het heeft er echter wel voor gezorgd dat een deel van Hoi An onder water stond, maar een dag was het water gelukkig alweer gezakt. Hoewel we er eigenlijk nooit bij stil staan besef je op zo'n moment wel dat je in dit soort landen toch wel wat gevaar loopt qua natuurgeweld, maar ach het viel allemaal reuze mee en... in Traaie kan ik ook onder de bus terecht komen!
Hoi An staat ook bekend om zijn vele kleermakers en heb hier een cocktailjurkje op maat laten maken. Het is echt heel knap wat ze hier allemaal kunnen voor erg weinig geld en in zeer korte tijd. Je kunt hier hele maatpakken laten maken, maar ook schoenen, tassen galajurken etc. Ook hebben we hier twee Engelse meiden getroffen die we inmiddels al zo'n 5x zijn tegen gekomen.
Verder zijn we hier weer een dagje met Anne op pad geweest en hebben we een rondje gefietst door de omgeving en langs het strand.

Na Hoi An hebben we Hue aan gedaan, de voormalige hoofdstad van Vietnam. Na Hoi An, wat zo mooi was, waren we niet echt onder de indruk van deze stad en zijn we na een dag weer in de bus gestapt en naar Hanoi gereisd, de hoofdstad van Vietnam.
Het is een enorme chaos, maar ik vind het een erg leuke stad, mooier dan Ho Chi Minh naar mijn idee. Tevens is Hanoi de poort naar Halong Bay en Sapa. Vanuit ons hostel hebben we een tour naar Halong Bay geboekt en hebben twee dagen op een bootje door dit natuurwonder gedobberd. Ondanks dat het ontzettend toeristisch is, is het een super mooie baai met duizenden kleine eilandjes. Je weet niet wat je ziet. Onze medemensen op de boot, waren niet bepaald ons volk (gezinnen, chinezen en een verdwaalde ouwe Spanjaard), maar hebben ons prima vermaakt met twee Australische meiden en 's avonds vriendelijk bedankt voor de gratis karaoke! :D

Na terugkomst in het hostel in Hanoi wat schone kleren gepakt, avondeten en een biertje naar binnen gewerkt en gelijk door naar Sapa met de nachttrein! Dit bevalt ons stukke beter dan de nachtbus!
Sapa ligt in helemaal in noorden van Vietnam (dichtbij de grens met China) en is een dorp gelegen in de bergen omringt door rijstplateaus.
Vanuit Sapa hebben we met een lokale gids een trekking gedaan naar verder afgelegen dorpjes en bij een "home-stay" overnacht. Dit houd in dat je bij een Vietnamese familie in huis slaapt. De omgeving en mensen spraken me erg aan. Buiten dat ik natuurljk gek ben op de bergen, zie je hier nog veel terug van het traditionele (berg)leven in Vietnam. Het overgrote deel loopt nog steeds rond in traditionele kleding en in elk dorp wordt een andere taal gesproken. Het weer zat ons helaas niet zo mee en hebben de tweede dag veel regen gehad, en 's avonds bij een haardvuur zitten eten. Ik kijk erg uit naar het koude hefstweer in Nederland, maar moet zeggen dat de korte broek die ik nu weer aan heb toch ook wel erg goed bevalt. :)
Afgelopen nacht zijn we met de nachttrein weer terug gegaan naar Hanoi. Dit keer iets minder slaap gehad, omdat we de helft van de reis hebben zitten kaarten met een stel Canadezen, good fun! Vanmorgen dus nog even wat slaap ingehaald in het hostel.
De verhalen worden telkens wat minder gedetailleerd, maar woorden schieten vaak tekort om mijn ervaringen op te schrijven, bovendien duurt het nu niet lang meer voor ik "live" verslag kan doen! :)

Vandaag is dus de laatste dag in Vietnam, en kan niet geloven dat ik over 17 dagen weer thuis ben! Eef en ik hebben er een verboden onderwerp van gemaakt, en kijken nu vooral uit naar de stranden en barretjes op de Thaise eilanden, op de planning staan: Koh Phi Phi, Koh Phangan en Koh Tao!

Er rest mij weinig meer te zeggen dan: TOT SNEL! :D

Veel liefs, Michelle

  • 06 November 2012 - 12:01

    Raquelle:

    To snel Mies!! Verder zeg ik er niets over ;) xxx

  • 06 November 2012 - 13:17

    Ro:

    Joeeee Mies

    Ik begrijp de 'woorden schieten te kort' in het beschrijven van je verhaal, maar ik kan me er een goede voorstelling van maken! Helaas voor ons geen wederzien over 17dagen...ander xtje dan maar! Geniet mega van je laatste dagen! Gelukkig ligt er weer n nieuw avontuur voor je!! Dikke xxx

  • 06 November 2012 - 19:24

    Annelieke:

    Lieve lieve schat het is weer een mooi verhaal om te lezen maar hoor het ook graag van je live.
    Leuk dat dat gaat gebeuren binnenkort we zijn allemaal aan het aftellen helaas voor jouw maar gezellig voor de thuisblijvers vooral je ouders, alhoewel die het erg goed hebben gedaan om je te moeten missen ik weet niet of ik dat zo zou kunnen, en ze hebben er maar 1. maar gelukkig is er mail en skype .
    Nou mies maak er nog heeeeeel mooie dagen van en geniet maar 5 kwartier in een uur dan duurt het nog wat langer. xxxxxx en tot de 25e.

  • 06 November 2012 - 19:24

    Annelieke:

    Lieve lieve schat het is weer een mooi verhaal om te lezen maar hoor het ook graag van je live.
    Leuk dat dat gaat gebeuren binnenkort we zijn allemaal aan het aftellen helaas voor jouw maar gezellig voor de thuisblijvers vooral je ouders, alhoewel die het erg goed hebben gedaan om je te moeten missen ik weet niet of ik dat zo zou kunnen, en ze hebben er maar 1. maar gelukkig is er mail en skype .
    Nou mies maak er nog heeeeeel mooie dagen van en geniet maar 5 kwartier in een uur dan duurt het nog wat langer. xxxxxx en tot de 25e.

  • 06 November 2012 - 19:24

    Annelieke:

    Lieve lieve schat het is weer een mooi verhaal om te lezen maar hoor het ook graag van je live.
    Leuk dat dat gaat gebeuren binnenkort we zijn allemaal aan het aftellen helaas voor jouw maar gezellig voor de thuisblijvers vooral je ouders, alhoewel die het erg goed hebben gedaan om je te moeten missen ik weet niet of ik dat zo zou kunnen, en ze hebben er maar 1. maar gelukkig is er mail en skype .
    Nou mies maak er nog heeeeeel mooie dagen van en geniet maar 5 kwartier in een uur dan duurt het nog wat langer. xxxxxx en tot de 25e.

  • 06 November 2012 - 19:24

    Annelieke:

    Lieve lieve schat het is weer een mooi verhaal om te lezen maar hoor het ook graag van je live.
    Leuk dat dat gaat gebeuren binnenkort we zijn allemaal aan het aftellen helaas voor jouw maar gezellig voor de thuisblijvers vooral je ouders, alhoewel die het erg goed hebben gedaan om je te moeten missen ik weet niet of ik dat zo zou kunnen, en ze hebben er maar 1. maar gelukkig is er mail en skype .
    Nou mies maak er nog heeeeeel mooie dagen van en geniet maar 5 kwartier in een uur dan duurt het nog wat langer. xxxxxx en tot de 25e.

  • 06 November 2012 - 19:25

    Annelieke:

    sorry das 2 x ha ha er ging iets niet goed?

  • 08 November 2012 - 16:20

    Papa & Mama:

    Hee lieve schat,

    Wat zullen we je mooie, spannende en geweldige verhalen gaan missen maar tellen nu toch wel de dagen af dat we je straks weer even lekker bij ons hebben :-). Maar...........het volgende avontuur ligt ook al weer op jou te wachten in de sneeuw :-)) dus geniet nog maar extra van de mooie Thaise eilanden. Liefs en xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Michelle

Jumping Crocs - Kakadu National Park

Actief sinds 26 Sept. 2011
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 41019

Voorgaande reizen:

22 Juni 2012 - 23 November 2012

Oceanië & Azië

01 December 2011 - 01 April 2012

Vier maanden in de sneeuw!

Landen bezocht: